EFTERLEVANDEGUIDEN - ett samarbete mellan myndigheter för att göra det enklare för dig som förlorat någon nära
Efterlevandeguiden.se
Många företag får uppgift om att deras kund har dött men du kommer efter en tid att märka att det inte gäller alla. En del prenumerationer och abonnemang behöver du själv bestämma om de ska föras över till någon annan eller avslutas.
Det kan finnas en del abonnemang, avtal, autogiron och e-fakturor som står på den som har dött. Sådana avtal och försäkringar ska antingen avslutas eller föras över till någon annan. Ta en räkning i taget och kontakta avsändaren för att höra hur du ska göra. Du kommer efter hand att märka vilka räkningar som fortsätter att komma i den dödas namn. Det kan till exempel vara:
Du behöver avsluta eller flytta över prenumerationer av tidningar och säga upp medlemskap i föreningar. Många föreningar får inte veta att en medlem har dött förrän du kontaktar dem. Det kan bli en hel del samtal, om den döda var en aktiv föreningsmänniska. Ta gärna hjälp av någon i din närhet.
En del företag skickar direktreklam med anledning av dödsfallet. Även annan direktreklam fortsätter att komma i den dödas namn. Om du inte vill ha reklamen kan du begära att reklamspärr hos SPAR. Det är bra att veta det kan ta upp mot 3 månader innan reklamen minskar.
Myndigheter och kommuner får reda på dödsfallet automatiskt efter att en läkare skickar dödsbevis till folkbokföringen.
Lars 55 år
Småsaker som strular och så mycket som ska göras, avslutas, flyttas och stängas av…
Sami 33 år
Det var inte lätt att ta reda på saker och ting man vet ju inte var man ska börja